Jdi na obsah Jdi na menu
 


Únorové střípky ze tříd 2022

1. 3. 2022

STŘÍPKY ÚNOR 2022

V měsíci únoru jsme opět podnikli spoustu aktivit……

Mimo jiného jsme chodili bruslit, byli jsme na horách, v porcelánce, užívali jsme si Masopust, ….

A jak to bylo ve třídách:

1. Třída

V prvním týdnu jsme se setkávali v malém počtu, protože se ještě většina dětí uzdravovala z nemoci Covid.

Zaměřili jsme se na zimní sporty a sledovali dění olympijských her. Olympiádu jsme si udělali také v MŠ, kdy jsme si vyzkoušeli lyžování, snowboard, brusle a další zimní sporty).

Nakonec jsme vyhráli pohár, medaile a zaslouženou odměnu v podobě sladkého balíčku a dětského šampusu.

 V rámci tohoto týdne jsme se naučili báseň „Bruslím, bruslím“.

 Prostory MŠ jsme si vyzdobili novými obrázky (olympijské kruhy, sportovci).

 Další týden se nesl v duchu Ledového království. Společně jsme si užili týden plný soutěží, dobrot, pohádkových písniček a také jsme shlédli příběh „ledové království“, kdy jsme si udělali ve třídě soukromé kino a ochutnali popcorn.

 Vyrobili jsme si královskou korunu a sněhuláka Olafa.

 V posledním únorovém týdnu jsme se z důvodu nemoci sešli opět v malém počtu. Povídali jsme si o rybnících, mořích a řekách a jak to chodí v životě kolem nich. Naučili jsme se poznávat základní zvířata žijících na těchto místech.

 Zopakovali jsme jejich barvy, tvary, velikosti a části těla,

 Společně, ale také sólo jsme se naučili zpívat píseň „Pláče vodníček“, při čemž jsme využili hudební nástroje. Děti nyní nemají ostych před ostatními dětmi tak, jak tomu bylo na začátku školního roku.

 Při tělovýchovných chvilkách jsme tématicky využili překážkovou dráhu

a vyzkoušeli si novou pohybovou hru „Zlatá brána“. Stále opakujeme prostorovou orientaci.

Společná tvorba- prostorové ztvárnění rybníku a moře s životem kolem něj.            

Denisa, Petra, Iveta

2. Třída

Měsíc únor jsme v druhé třídě započali úplně pohádkově. Čekalo nás krásné divadelní představení, které se nám moc líbilo. Pak už jsme si na herce hráli sami. Vyzkoušeli jsme si zahrát pohádky  Červené Karkulce, O třech prasátkách a o Perníkové chaloupce. Pohádky jsme dobře znali, proto jsme mohli použít nejen masky jako herci, ale i loutky a maňásky. K jednotlivým pohádkám jsme si také vždy něco vyrobily – Červenou Karkulku a vlka, tři domečky pro prasátka a nakonec jsme  upekli i perníky pro mlsného Honzíčka.

Následující týden jsme byli celý netrpělivý po zahájení zimní olympiády. I na nás čekalo zahájení olympiády, ale naší v mateřské školce. Po zahájení jsme se hned vrhli do fandění, jelikož na svahu bojovala o zlato naše nejlepší olympionistka Ester Ledecká. Její boj a získání zlata jsme náležitě oslavili bojovým křikem. Potom už jsme v jednotlivých zimních disciplínách závodili sami. Proměnili jsme se v hokejisty a krasobruslařky, v lyžaře a snowboarďáky a dokonce bobisty. To jsme vyjeli závodit rovnou do hor na sníh. Počasí se nám nemohlo povést lepší a tak jsme si bobování na horách skvěle užili. Samozřejmě každé závodění se musí odměnit a olympiáda obzvlášť. Na slavnostním ukončení děti obdržely diplomy, medaile a nějakou drobnou sladkost.

Z dějišť zimní olympiády jsme se rovnou přesunuli na návštěvu na severní i jižní pól. Poznávali jsme jaké to je bydlet v iglů, lovit ryby a jezdit na kajaku. Na jižním pólu nás zas čekali všechna  zde žijící zvířátka. Procvičili jsme si jak správně mluvit a vyslovovat a zároveň naslouchat a být pozorný.

A jelikož se nachýlil konec února a masopustní neděle, pustili jsme se do poznávání tradice Masopustu a masopustního veselí. Co to vlastně je, takový Masopust. Shlédli jsme pohádku jak se dříve slavil Masopust a lidé tuto tradici opravdu dodržovali. Zahráli jsme si na jarmark, na muzikanty, naučili jsme se novým slovům a jejich významu, abychom je mohly dále v běžné řeči využívat. K masopustnímu veselí patří také masopustní koblížky, tak jsme si je rovnou upekli a nejvíc nám chutnali s borůvkovou marmeládou. A na závěr – no přeci masopustní veselice a venkovní průvod v maskách. Pěkně jsme si k tomu zazpívali písničku Já jsem muzikant. Masopustem a smrtkou jsme vyháněli zimu ze školy, tak snad už brzy přijde jaro, na které se moc těšíme.                   Jitka, Lenka a Iveta

3. Třída

       Ani jsme se nenadáli a byl tu už druhý měsíc roku 2022. Začátek února byl ještě poznamenaný karanténou z konce minulého měsíce a do školky dorazilo pouze pár dětí. První týden jsme se věnovali tématu čas – k čemu nám slouží hodiny, proč lidé používají kalendář, opakovali jsme jednotlivé dny v týdnu, měsíce v roce a také jednotlivá roční období a jejich hlavní charakteristiky. Povídali jsme si také o tom, jak vypadají naše běžné dny a co celý den děláme.

         V dalším týdnu se nás ve školce sešlo už o poznání více a všichni jsme se radovali z přítomnosti kamarádů. Společně jsme se vydali poznávat různé profese a řemesla. Hráli jsme si na lékaře, na učitele, na pekaře a kuchaře, na stavitele, na policisti a hasiče, zejména dívky pak také na kadeřnice nebo maminky, které pečují o své děťátko. Děti se prostřednictvím různých činností seznámily s charakteristickými znaky jednotlivých povolání. Velký úspěch měla zejména pantomima, pomocí které děti předváděly rozličná povolání. Jeden den jsme také věnovali vysněným povolání a děti krásně barevně ztvárnily, čím by se chtěly stát, až vyrostou.

         Týden nato jsme se společně vypravili do říše vodstva a povídali si o životě v hlubinách řek, rybníků a také dalekých oceánů a moří. Děti poznaly některá zvířata, která vody a jejich okolí obývají, naučily se rozlišovat vody sladké a slané. Společně jsme vytvořili také několik výtvarných prací k tématu. Dětem se povedly zejména malé medúzky, které nám nyní zdobí třídu. Do tohoto týdně spadal také den svatého Valentýna, během kterého děti připravily malé překvapení pro milované maminky.

         Vyvrcholením měsíce byla příprava na masopustní karneval. S dětmi jsme si pověděli něco o masopustu, do kterého období roku spadá a co je pro jeho oslavy charakteristické. Vyráběli jsme masopustní dekorace, vytvořili veselé klauny v mnoha podobách a zpívali jsme známé i nové písničky. Děti se také seznámily se základními hudebními nástroji, které jsme pomocí zraku a sluchu poznávali. Poslední únorový pátek jsme společně vyzdobili třídu a z donesených dobrůtek připravili karnevalové pohoštění. Karnevalové veselí mohlo vypuknout. Rej masek ve třídě si všichni moc užili a na památku si každý odnesl diplom za svou masku.

A protože nás oslavy masopustu všechny moc bavily, v maskách jsme se vypravili také na školní zahradu, kde párty pokračovala. NA děti čekalo překvapení v podobě frkaček a létajících konfet.

         Během února bylo pro děti připraveno hned několik akcí mimo MŠ.

V divadelním sále jsme přivítali zimní představení, dvakrát jsme si stihli zabruslit na zimním stadionu, a hlavně jsme si užili bobování během nádherného slunečného dopoledne na horách. Větrné počasí posledních únorových dnů nám bohužel překazilo výpravu do knihovny.

Děti nicméně nemusejí být smutné, knihovna a s ní i další nové akce na ně čekají opět v měsíci březnu. Všichni se už těšíme!             Linda, Kačka, Jaruška

4. Třída – „Berušky“ – Únor

Projekt : „Objevujeme svět kolem nás“

  • rozhovor s dětmi o tom, co vše v zimě děláme, jak se oblékáme, jaké sporty provozujeme na sněhu a ledu, jaké ochranné pomůcky k tomu potřebujeme
  • povídání s dětmi o ptactvu, jaké druhy známe – určování dle obrázků, popis jak vypadají, vytleskávání jejich názvů
  • čím vším ptáčky krmíme – názorná ukázka, sypání semínek do krmítka
  • třídění barevných víček (zrní) do obručí – procvičení základních barev
  • opakování názvů dnů v kalendářním týdnu pomocí ukazovací písničky
  • doprava – určování dopravních prostředků dle obrázků, seznámení s dopravními značkami, semaforem, rozklad na slabiky, počítání do 3
  • SH: „Co všechno létá?“ vysvětlení dětem, jak dbát opatrnosti na silnici, jak se chovat na přechodu pro chodce
  • povolání – určování jednotlivých druhů povolání dle obrázků, jaká povolání můžeme vidět v naší školce - pantomima
  • SH: „Na pekaře“ – pečeme koláč – přiřazení barevných dílků na koláč dle barev
  • nácvik básně s pohybem: „Letí,letí letadlo“, „Vrabčáci“, „Semafor“, „Pekař peče housky“, „Šašek“, „Princeznička na bále“
  • zpívání s klavírním doprovodem, hra na Orffovy nástroje, rytmizace na tělo, nácvik písně: „Dva mrazíci“, „Vrabec a sýkorka“, „Kalamajka“
  • PH: „Na barevná auta“, „Na řidiče“, „Na sochy“, „Utíkáme, utíkáme“, proběhnutí s klavírem – reakce na signál, zdravotní cviky motivované zvířátky
  • VV: výroba ptáčků – tupování temperovou barvou, lepení, výroba barevných autíček – malba temperovou barvou, lepení barevného papíru, výroba zmrzlin – lepení nastříhaného papíru, výroba Valentýnských srdíček – tupování temp. barvou, dolepení detailů, výroba dortíčků – lepení barevného papíru, muchláž krepového papíru, lepení, výroba škrabošek – tupování houbičkou, lepení, výroba šašků – lepení, práce s barevným papírem, procvičení grafomotoriky, tvoření s kinetickým pískem – procvičení jemné motoriky
  • Masopust - karneval, přehlídka masek, diskotéka, soutěže, občerstvení
  • venku: hrátky na školní zahradě, na průlezkách, pozorování proměn přírody, vycházky do okolí MŠ – nácvik chůze ve dvojicích

Martina, Míša, Míša

5. Třída

      V únoru jsme se podívali na Severní pól. Téma se dětem velmi líbilo a nadšeně si hrály na Eskymáky a tím poznaly jejich těžký život. (Stavba iglú z papírových kostek a z cukru). Naučili jsme se Eskymáckou abecedu. Děti pochopily vlastnosti ledu, sněhu a prakticky si vyzkoušely jejich účinky. Pojmenovávaly si a poznávaly zvířata, která v těchto končinách žijí, čím se živí. Prohlížely si encyklopedie a zajímaly se o jejich život. Informace o životě zvířat si děti prohloubily při sledování dokumentu „Zamrzlá zem“. Velká legrace nakonec byla při hře na tučňáky a tuleně.

         Ve středu 16. jsme měli krásný výlet do Nové role. Jeli jsme autobusem do velké továrny- porcelánky Thun. To bylo talířů, hrnečků, mističek a misek… Nestačili jsme koukat. Děti byly seznámeni s celým procesem výroby, mohly si osahat materiál a pozorovat zaměstnance při práci. Děti nadchla porcelánová školička, kde si každý nazdobil svůj hrneček, který si po vypálení vezmou domů. Pokračovali jsme v tématu o povolání. Jak jsou důležité profese, co nám přináší. Čím by děti chtěly být. Hrály jsme pohybovou hru „Na barevná autíčka“, „Na zedníky“. Upevňovali jsme číselnou řadu 1-5 a prohlubovaly si rozlišování geometrických tvarů. Naučili jsme se písničku „Zedník“ a tanec na hudbu.

         A na konci měsíce jsme oslavili masopustní období karnevalem. Povídali jsme si s dětmi o masopustní tradici, nazdobili jsme vesele třídu, vyráběli košíčky na dobroty, malovali kašpárky, modelovali koláče a rohlíčky. Naučili jsme se říkadlo „Pekař“, píseň „To je zlaté posvícení“

a taneček „Pekla vdolky“. Moc jsme si to užili a děkujeme maminkám za dobrůtky. 

       Ilona a Lucka

6. Třída

V únoru v tématu „ Mrzne až praští „ jsme tvořili s barvami teplé zimní oblečení, povídali jsme si o ochraně zdraví, zpívali jsme a dramatizovali.

Téma „Čím budu, až vyrostu“ – hovořili jsme o významu lidské práce, určovali jsme a napodobovali profese, cvičili jsme jako sportovci na Zimních olympijských hrách.

„Co se děje pod zamrzlou hladinou“ – téma bylo pro děti velice zajímavé, dělali jsme pokusy s ledem a vodou, povídali jsme si o zvířátkách, vytvořili jsme kolektivní projekt „Zasněžený kopec“, naučili jsme se nové říkanky o zimě.

Poslední téma „Masopust“ proběhlo ve veselém duchu, tančili jsme, zpívali a užili jsme si maškarní rej a krásné soutěživé dopoledne s maskami. Ochutnávali jsme přinesené dobroty a vyprávěli jsme si o významu tohoto svátku.     Iva a Káťa

7. Třída

      Měsíc únor nám nedopřál velkou sněhovou nadílku, ale přesto jsme hned na začátku měsíce stihli s dětmi postavit velkého sněhuláka, zakoulovat si a i zabobovat z nedalekého kopce blízko školky. A co nám nezařídilo počasí, to jsme si zařídili sami ve třídě.

         Hráli jsme si na Mrazíka, Na koulovanou a Na Eskymáky. Vyrobili jsme si z ruliček od toaletního papíru sněhuláky, přes celou nástěnku Severní pól, kde nechybělo iglú, Eskymáci, tuleni, lední medvědi a tučňáci. Pro ptáčky jsme vyrobili krmení ze semínek slunečnic a sádla a při procházce jsme jej navěsili na keře v okolí školky.

         Jeden týden jsme tématem odbočili od zimy a vyprávěli jsme si o tom, čím chtějí děti být, až vyrostou. Jaké zaměstnání má tatínek a maminka. Pantomimou děti předváděly různé profese, hádaly, co kdo předvádí a zažily jsme u toho hodně legrace. Z barevných čtvrtek jsme vystříhali kuchaře, kuchařky a postavili zeď, ke které jsme domalovali zedníky a nářadí, co ke stavbě potřebují.

         V polovině měsíce jsme opakovali znalosti a dovednosti, které jsme se naučili ve školce. Počítání do deseti, barvy, geometrické tvary, kreslení postavy, rozvíjeli samostatný mluvený projev a odpovídání na otázky celou větou.

         Navštívili jsme porcelánku Thun v Nové Roli, kde si děti kromě prohlédnutí provozu, porcelánu, pecí a zaměstnanců při práci, dozdobily barevnými pohádkovými nálepkami hrneček či talířek, který za 14 dní dostanou domů. Pro děti to byl velmi zajímavý výlet, ze kterého si odnesly mnoho nových zážitků a poznatků. 

         Z nových písní jsme se naučili Medvěda na lyžích, Meluzínu, O vrabci a taneček Kalamajka, mik, mik, mik.

         Samotný závěr února patřil Masopustu. Děti se dozvěděly, proč a jak se slaví Masopust a co to znamená, vyrobily si klauny, masky na obličej, posvícenské koláče a talíře plné zabijačkových dobrot. Nejvíce si užily masopustního veselí, děti přišly v maskách a celý den se tancovalo při písních, soutěžilo a řádilo.

         A je tu konec února, čeká nás první jarní měsíc, na který se všichni moc těšíme.

       Iva a Pavla