Jdi na obsah Jdi na menu
 


Březnové dění ve třídách 2024

9. 4. 2024

Březen 2024

V březnu už nám začalo krásné počasí, takže jsme spoustu času trávili hlavně venku na čerstvém vzduchu a na nejrůznějších akcích, ale také jsme s dětmi jako každý měsíc hodně tvořili.

Úspěšně jsme zakončili bruslení dětí, dále děti navštívily Solnou jeskyni, Hasiče v Ostrově, knihovnu. Také k nám zavítalo divadlo J. Kindla  s pohádkou : „ Duhový princ“, Karlovarský Symfonický orchestr, navštívili jsme divadelní představení v DK divadla „Letadlo“ a na konci měsíce jsme absolvovali ukázku živých kuřátek ze statku nedaleko K. Varů, ve třetí třídě líhli kuřátka.

A jak se vzdělávalo v jednotlivých třídách

BŘEZNOVÉ STŘÍPKY Z PRVNÍ TŘÍDY

Na začátku měsíce jsme se věnovali tématu povolání. Děti měly za úkol zjistit, kterou práci dělá jejich maminka a tatínek. Dozvěděli jsme se zajímavé informace a poznatky o nejrůznějším zaměstnání. Víme, jaké máme záchranné složky (někteří znají také čísla – 150, 155, 158). Dále jsme se seznamovali s řemesly, jako je zedník, kadeřnice, pekař atd. Děti vědí, co je potřeba za náčiní k výkonu jednotlivých profesí.

Seznámili jsme se s novou písní „Táta včera v šatníku, ale i „Stavíme dům“, „Znáte Bořka“ , děti vytvořily popelářská auta plná odpadků (látky, pet víčka), nebo stavěli dům z otisků cihel (otisky dřevěných kostek). Zaměřili jsme se také na rozvoj jemné motoriky a využili grafomotorické listy.

Od dětí jsme se dozvěděli, čím by jednou chtěly být, až budou dospělé.

V druhém týdnu jsme se seznamovali a osvojovali si vědomostio klasických českých pohádkách a jejich postavách. V úvodu týdne přišla na návštěvu paní knihovnice z Jáchymova, která nám představila „Kouzelnou knížku“ a naučila děti „kouzlit“. Děti si zopakovaly základní druhy barev a vyzkoušely si, že čtení může být i zábava. Domluvili jsme se na další besedě.

Další den se z nás stali herci. Přečetli jsme si pohádku „Boudo, budko“, kde se děti seznámily s rolí všech zvířátek a po několika pokusech se dětem podařilo velmi pěkně pohádku zdramatizovat. K dispozici měly nejrůznější rekvizity a masky.

Nejpovedenější ale byla „Akce koblížek“, o kterém jsme si celé ráno povídali (pohádka O Koblížkovi), pak jsme ho seřazovali podle velikostí, jak se na pánvičce zvětšoval a už nám zbývalo jenom ho ochutnat. A tak jsme se vydali na mírové náměstí, kde nás v místní pekárně čekaly marmeládové a čokoládové koblížky. To byla dobrota.

Celý týden nás provázely pohádkové postavy z našich českých pohádek a večerníčků.

První jarní týden se nám ukázal ve své plné kráse. Vysvitlo nám sluníčko, vyrašily první sněženky, podběly, krokusy, nebo třeba narcisky, a konečně jsme se po dlouhé zimě zahřáli.

Během týdne jsme se seznamovali s charakteristickými znaky jara, projevy počasí a také jsme sledovali, co se objevuje na louce v prvních dnech jara. Pozorovali jsme, jak se příroda mění.

 Jarní téma nabízí spoustu možností. První čáp nám přinesl nové písničky „Jaro, jaro“, „Na jaře, na jaře“. V nových básničkách jsme přivolali sluníčko „Volám tě, sluníčko“, „Sněženka“.

Vytvořili jsme jarní výstavu v naší školce. Chodbu zdobí polystyrenové ovečky „Shaun“ a dokonalou slepičí farmu, která se dětem velmi povedla.

Díky pěknému počasí jsme mohli konečně použít oblíbené křídy, kterými jsme kreslili přivolané sluníčko. Poprvé jsme provětrali tolik oblíbená odrážedla. Připomněli jsme si pravidla bezpečnosti.

První jarní týden nás rozmlsal a my se už těšíme na další slunečné dny bez punčocháčů, rukavic a čepic.

Březen jsme zakončili velikonočními tradicemi a přípravami na pomlázku. Děti se seznámily s koledami „Hody, hody“, „Hody, hody, zdravíčko“. Sledovali jsme líhnutí malých kuřátek a vytvořili malovaná vajíčka. V úterý proběhla velikonoční akce s rodiči. Společně si mohli vytvořit velikonoční dekorace (zápich vajíčko, veselou slepičku, sáček plný dobrot) a ochutnat výborné srnčí hřbety připravené našimi kuchařkami.

Děkujeme za spolupráci a všem přejeme bohatou pomlázku.

Denisa, Petra, Iveta

2. Třída

V měsíci březnu jsme se zpočátku zaobírali tím, co děláme ve školce celý den a celý rok. Přivítali jsme mezi sebe novou kamarádku a seznámili ji s naší školkou i režimem, jak to ve školce chodí. Zazpívali jsme si oblíbené písničky a zopakovali básničky. Navštívilo nás loutkové divadlo, které jsme pozorně shlédli a moc se nám líbilo. Jelikož nám blízko školky postavili novou hasičskou zbrojnici, chtěli jsme
si ji prohlédnout. Profesionální hasiči nám přichystali prohlídku po stanici i s programem. Viděli jsme, jak se chystají na výjezd, jak se balí, i jak sjíždějí po tyči. Měsíc březen je měsíc knihy. Jelikož se zatím neumíme moc pěkně ke knížkám chovat, povídali jsme si o tom. A nejen povídali. Knížky, které jsme rozbili, jsme si také opravili a zalepili. Zahráli jsme si na knihovnu, knihovníky a čtenáře. Poslouchání příběhů a pohádek máme rádi. Vždy se dozvíme něco nového. Už víme, že se ke knížkám musíme chovat pěkně, aby se nám pohádky z nich mohly číst. A už jsme netrpělivě vyhlíželi první jarní den a očekávali jaro. Přes web kameru jsme pozorovali čápi, kteří přilétli na komín. S příchodem jara nás sluníčko vytáhlo do přírody a my mohli pozorovat počínající rostoucí květenu převážně v okolních zahrádkách.
I u nás ve školce vykvetly sněženky, narcisy, krokusy a již je rozhodně nepřehlídneme a bezpečně určíme. I ve školce jsme si takovou rozkvetlou zahrádku pomocí výtvarných technik vyrobili. Básnička Tulipán a Tulipaní se nám učila moc lehce. Před Velikonocemi jsme si užili návštěvu místní „pralinkárny“ pana Bachury se zajímavým, a hlavně sladkým programem „Jak se čokoláda a pralinky vyrábí“. Pan Bachura nám vše moc krásně vysvětlit a ukázal a my již známe druhy čokolád, které máme tak rádi. Naše pusinky byly po ochutnávkách celé odpoledne celé sladké. Moc za tuto krásnou exkurzi panu Bachurovi a jeho zaměstnancům děkujeme. Zároveň i za sladké dárečky, které jsme si odnesli sebou. Dodali nám energii na hodně dlouho. Předvelikonoční týden jsme ve školce přivítali rodiče, kteří dětem pomohli při společném tvoření velikonočních dekorací. Také jsme se o Velikonocích mnoho dozvěděli. Hlavně
o symbolech a tradicích. Někteří z nás si zopakovali koledu, někteří se ji učili úplně znovu. Na konci týdne nás odměnil „Velikonoční zajíček“, kterého si děti rády chvilku pohledaly na naší zahradě. Celý březen pak zakončili Velikonoce, na které jsme se všichni těšili.

Jitka, Bára

3. Třída

A máme tady březen! První jarní měsíc, který jsme netrpělivě očekávali. Těšili jsme se zejména na příjemně teplé jarní počasí, ale zima se bohužel ještě vlády ještě úplně nevzdala. Náladu nám to ale nezkazilo a společně s dětmi jsme si užili mnoha pěkný chvil a akcí.

První březnový týden patřil tématu „Těšíme se do školy“. Protože se nám přiblížily zápisy do základní škol, s dětmi jsme v těchto týdnech opakovali a prohlubovali znalosti a dovednosti, které by měly k zápisu znát. Děti se učily sdělovat základní osobní informace o sobě, jako je jméno a příjmení, jména rodičů a také místo, kde bydlí. Opakovali jsme známé písničky a básničky, snažili se převyprávět krátkou pohádku, učili se zapínat knoflíky a zavazovat tkaničky, poznávali tvary, některá písmenka, počítali do deseti, rozlišovali ovoce a zeleninu, poznávali zvířátka a mnoho dalšího. S dětmi jsme si zahráli na školu, pověděli si, jak to tam asi chodí. Děti si zkusily vybavit školní aktovku potřebnými věcmi a rozlišit, co by si do školy brát neměly. Děti o toto téma projevovaly velký zájem, je vidět, že se většina z nich již do školy těší.

V průběhu celého měsíce března jsme měli možnost postupně navštívit všechny tři ostrovské základní školy. Na ZŠ Májová jsme navštívili třídu prvňáčků a poté si děti vyrobily dřevěnou dekoraci v dílnách. Na ZŠ Myslbekova si děti v nové kuchyni upekly chutné sušenky Koka a Na ZŠ Masarykova jsme taktéž zavítali k prvňáčkům a poté děti zkusily pokusy s magnety a kladkami v nových fyzikálních

a chemických laboratořích,

Druhý týden v březnu byl věnován tématu „Jaro ťuká na vrátka“. V pondělí si děti vyrobily symbolický klíč, kterým jsme odemkly dveře k jaru. S dětmi jsme si povídali o tom, co nás na jaře čeká, jaké jsou znaky jara, jaké k jaru patří počasí. Děti se naučily poznat a pojmenovat některé jarní kytičky, vyrobily několik výtvarných prací s jarní tematikou a zpívaly jarní písničky. Během celého měsíce jsme s dětmi při procházkách pozorovali pomalu se probouzející přírodu a hledali jsme znaky jara. Během návštěvy městské knihovny jsme v Zámeckém parku mohli přivítat známého kamaráda čápa Tondu, který se vrátil z teplých krajin.

V tomto týdnu jsme také začali s naším projektem „Líhnutí kuřátek“. Do třídy jsme si pořídili líheň na kuřátka s 30 vajíčky. Po dlouhé tři týdny děti pomáhaly o vajíčka pečovat a netrpělivě očekávaly, zda se nám nějaká kuřátka vylíhnou. Byli jsme úspěšní. Poslední březnové pondělí nám nadělilo dárek v podobě prasklých skořápek, vykukujících zobáčků a tichého pípání. Nový život začal. To bylo radosti.

O kulturu se nám v březnu postarala dvě divadelní představení. Nejdříve k nám do školy dorazilo Divadlo z bedny s pohádkou Duhový princ a poté jsme v Domě kultury navštívili pohádku Divadla Letadlo. Nově k nám také zavítal Karlovarský symfonický orchestr a děti zábavnou formou seznámil s tóny několika nástrojů a pohádkou O notičce.

Poslední dva týdny března již patřily přípravám na největší jarní svátek Velikonoce. S dětmi jsme si povídali o velikonoční symbolice a tradicích, o tom, jak se jarní svátky slavily v minulosti a jak je slavíme dnes. Děti se podělily o své vlastní zážitky, které mají spojeny s Velikonocemi, a jak kdo slaví Velikonoce doma. Zpívali jsme písničky s jarní tematikou, naučili jsme se několik velikonočních koled, zasadili jsme travičku na velikonoční dekoraci, a vytvořili hned několik velikonočních výrobků.

S radostí jsme opět mohli přivítat rodiče dětí v naší třídě a užít si společné velikonočně laděné tvoření. Děti si společně s rodiči vytvořily několik velikonočních dekorací, které jim budou zdobit jejich domovy. zub. Věříme, že si všichni tento den užili. Spolupráce s rodiči je pro nási děti velmi důležitá.         Káťa, Linda a Lenka

4. Třída

 Tento měsíc jsme chodili hodně do přírody a vyhlíželi netrpělivě jaro. Pozorovali jsme květiny a povídali si o sněžence, narcisce a podbělu. Sledovali jsme, jak roste travička a co v ní leze. Naučili jsme se poznat vrabce, sýkorku a holuba. Dívali jsme se, jak létají a povídali si, co jedí. Vyrobili jsme krmítko s různými druhy semínek, které jsme přebírali, třídili a pak nalepili.

          V našich sklepních prostorách proběhla velmi pěkná nová akce: „Smyslohraní.“ Děti zábavnou formou objevovaly svět kolem nás. Díky poznávání a zapojení všech smyslů rozvíjely fantazii, kreativitu, slovní zásobu a jemnou motoriku. Hrály si s drobnými tvary, přírodninami a tímto přístupem si lépe osvojovaly poznatky a dovednosti.

          Zažili jsme také krásné hudební dopoledne s Karlovarským symfonickým orchestrem a poslouchali zvuky hudebních nástrojů, které jsme se naučili poznávat. Došlo k zapojení všech dětí a zpívání jednoduchých písní.

          Hráli jsme si na zajíčky a seznamovali se s životem dalších zvířat. Naučili jsme se zpívat Zajíček své jamce a postupně hráli dětskou hru. Nacvičili jsme báseň Zajíc a tančili na slova písně Travička zelená a radostně vítali jaro…

          Společně s dětmi jsme zasadili malé macešky do truhlíků, které jsme zavěsili na schody naší školky a které přivítaly rodiče a rodinné příslušníky na Jarním tvoření. Společně jsme vyrobili velikonoční dekorace z vařeček, papíru a hlíny, které si všichni s radostí odnesli domů.

          Pilně jsme se připravovali na velikonoční svátky a stále vyráběli, zdobili a zdobili. Slepili jsme zaječí přáníčka pro maminky, zaseli travičku a namalovali krásná vajíčka. Tak všem veselé Velikonoce.

Ilona, Sabina, Jarka

5. Třída

Březen je také měsícem knihy, proto i my jsme si další týden povídali a představovali oblíbené knížky, které si děti přinesly do školky. Naučili jsme se jak a z čeho se kniha vyrábí, jak s ní zacházíme a kde ji můžeme sehnat. Naučili jsme se novou básničkou „Princeznička na bále“. Na pohádce „O Koblížkovi“ jsme si vyzkoušeli svou pozornost při poslechu. Také jsme se vydali na návštěvu Městské knihovny v Ostrově, kde jsme dětem ukázali rozdělení knihovny, jak se v knihovně chovat a co vše v knihovně najdou. A když už jsme byli v zámeckém parku, podívali jsme se na čápy, kteří si chystali hnízdo na komíně Galerie. V tomto týdnu nás navštívil i symfonický orchestr a zábavnou formou nás seznámil s notičkami.

Konec měsíce už patřil přípravě na Velikonoce. Děti se seznámili s jarními svátky, znaky, tradicemi a zvyky Velikonoc. Naučili jsme se velikonoční koledy, nejen pro kluky, ale i pro holky. Zpívali jsme písničku „Na jaře“ a „Běžela ovečka“. Navštívili jsme i knihovnu v Jáchymově, kde si děti užily kouzlení s barvami při čtení básniček, počítání, a nakonec shlédli pohádku o Krtečkovi. Další dny jsme si vymalovali kraslice temperovými barvami, zasadili osení do kelímku, který jsme si ozdobili. Blíže jsme se seznámili se svatým týdnem a představili si jednotlivé dny před Velikonocemi. Také jsme byli v Domu kultury, kde jsme shlédli divadelní představení o cestě do Grónska. Ve 3.třídě jsme se podívali na čerstvě vylíhnutá kuřátka, které jsme si mohli pohladit a blíže se seznámit s jejich líhnutím.

A jak bývá zvykem, před Velikonocemi jsme si užili odpoledne při velikonočním tvoření s rodiči. Děti vyráběly kohoutka, houpacího zajíčka a kuřátko na zápich do svého kelímku s již vyrostlou trávou.

Iva, Andrea, Míša

6. Třída – „Berušky“ – Březen

Projekt : „Jaro už se probouzí…...       

  • povídání s dětmi o dalším ročním období „ Jaru“ – co najdeme pod ledem a sněhem, jaké známe první jarní kytičky – určování jejich názvů, vytleskávání slabik, vysvětlení cyklu růstu rostliny, co vše rostlina ke svému růstu potřebuje
  • rozhovor o svátcích jara „Velikonocích“, proč se slaví, co je to pomlázka, proč chodíme na koledu
  • příprava na Velikonoce – výzdoba třídy a šatny, příprava na velikonoční tvoření s rodiči
  • jaro v trávě – seznámení s hmyzem, povídání o tom co se děje v trávě, pojmenovávání obrázků, určování počtu
  • sázení osiva do hlíny – vysvětlení dětem jak často zalévat, co potřebuje rostlina potřebuje ke svému růstu 
  • nácvik básně s pohybem: „V zemi malé semínko“, „Tulipán“, „Sněženka“, „Sluníčko se probudilo“, „Uvíjíme věneček“
  • opakování názvů dnů v týdnu, názvů ročních období, názvu měsíce březen
  • zpívání s klavírním doprovodem, hra na Orffovy nástroje,  rytmizace na tělo, nácvik nových písniček: „Zajíček“, „Na jaře“, „Šneček brečí“, „Když jsem husy pásala“, „Šel zahradník s motykou“, „Slepičko má“, opakování známých lidových písní
  • PH: „Na včelky“, „Na hlídače“, „Na motýlky“, „Hop, hop zajíčku“, zdravotní cviky s míčky, se stuhami
  • VV: výroba oveček – lepení barevného papíru, vaty, kresba pastelkami, výroba slepiček – tupování houbičkou, lepení barevného papíru, výroba velikonočních přáníček – otisk ruky, otisk prstíků, práce s barevným papírem, základy stříhání, barvení vyfouklých velikonočních vajíček, lepení, malba temperovými barvami, práce s kinetickým pískem
  • Velikonoční tvoření s rodiči: výroba jarní fialky – lepení barevného papíru, výroba velikonočních zápichů, výroba dekorace – veselé vajíčko
  • Akce: návštěva kina v DK – divadelní představení divadla „Letadlo“ – Cesta na Severní pól
  • Venku: hrátky na školní zahradě, vycházky do okolí MŠ – pozorování proměn přírody, pojmenovávání jarních kytiček

Martina, Míša, Kamila

7. Třída

V březnu jsme si užívali jednu akci za druhou. Hned v prvním týdnu nás navštívilo loutkové divadlo s pohádkou „Duhový princ“.  Stále chodíme na bruslení. Navštívil nás symfonický orchestr, zábavnou a naučnou formou děti seznámil s notovou osnovou, různými hudebními nástroji, s jejich doprovodem jsme si zazpívali známé písničky a zatančili. V ZŠ Májová jsme nahlédli do výuky 1.třídy, posadili jsme se do školní lavice a učili jsme se jako prvňáci. V dílnách na pracovní činnosti děti pracovaly se dřevem, smirkovým papírem opracovávaly dřevo a vyrobily si hrací kostku. Děti byly šikovné, práce se jim líbila. MDDM Ostrov pro děti připravil naučnou stezku mezi rybníky, tématem bylo „Den vody“ – vydali jsme se tedy s dětmi plnit připravené úkoly. Odpovídali jsme na otázky o vodě, o ochraně přírody, o jarním období a užili jsme si krásný jarní den plný sluníčka.    Zúčastnili jsme se výtvarné soutěže na téma „Velikonoční beránek“, děti lepily na připravené tělíčko popcorn a vyrobily tak roztomilého beránka, kterého jsme odnesli do MDDM a těšíme se, jak soutěž dopadne. V MŠ proběhlo jarní focení.

V parku hnízdí čápi, tak jsme se na ně vyšli podívat. Cestou jsme prohlíželi jarní výzdobu města, probouzející se přírodu v parku a poslouchali zpěv ptáků. Navštívili jsme 5.ZŠ, kde jsme se podívali do 1.tříd, společně s dětmi jsme si zazpívali, zatancovali, zahráli pexeso, učili se písmenka a počítat. Vyrobili jsme si klíč k jaru a složili jsme slib předškoláka. V keramických dílnách jsme si na glazovali kočičky, které jsme vyráběli minulou návštěvu.  Všem se nám to moc povedlo a kočičky jsme si odnesli domu. Do prvních tříd jsme se podívali i na ZŠ Masarykova. Paní učitelka nám ukázala prostředí základní školy, šatny, družinu, tělocvičnu i bazén. Na divadlo „Letadlo“ jsme se vydali do DK, zahráli nám pohádku „Výprava s ledním medvědem“. Odpoledne s rodiči bylo jako vždy plné vyrábění a domu jsme si odnesli spoustu výrobků, které nám budou dělat výzdobu na Velikonoce.

S jarní přírodou jsme se seznamovali i pomocí grafomotorických listů, logických tabulek, skládání puzzlí, kolíčkování, skládání z papíru, prohlížení encyklopedií. Seznámili jsme se s písničkou „Petrklíč“, PH: „Slunce“. Při vycházkách v okolí MŠ, na zahrádky, k rybníkům jsme pozorovali změny v přírodě, poznávali všemi smysly. V dubnu děti čeká zápis do ZŠ – hráli jsme na školu, porovnávali menší X větší, počítali 1-10, učili se podepsat, správně držet tužku, orientovat se v prostoru i na ploše papíru, určovat pravou a levou stranu. Opakovali jsme roční období, dny v týdnu, měsíce v roce.

Dětem přejeme hezké Velikonoce a úspěch při zápisu do 1.třídy.

Lucka, Pavlína, Káťa