Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dubnové střípky ze tříd 2023

4. 5. 2023

Duben 2023

V měsíci dubnu jsme vyhlíželi sluníčko,

pozorovali jsme probouzející se přírodu,

kytičky na zahrádce, rozkvétající stromy,

užili jsme si zábavné vzdělávání, hodně jsme tvořili,

společně jsme strávili odpoledne s rodiči

plné čarodějnických úkolů a soutěží v Zámeckém parku

a u Boreckých rybníků,

do školky přijelo divadlo, navštívili jsme základní školu,

chodili jsme do sauny, jeli jsme na výlet na Kozodoj a mnoho dalšího…

 Jak se vzdělávalo v jednotlivých třídách:

DUBNOVÉ STŘÍPKY Z 1. TŘÍDY

V měsíci duben jsme si ve školce udělali velikonoční jarmark. Na jeho tvoření se podílely jak děti, tak zaměstnanci z celé staré budovy naší mateřské školy.

Moc všem rodičům děkujeme za účast na tvoření a za koupi výrobků z jarmarku.

Celý tento výtěžek použijeme na nákup nových hraček a pomůcek do tříd.

Téma Velikonoce jsme si také přiblížili v naší třídě, kdy jsme se zaměřili na tradice

a zvyky.

Děti poznávaly nejrůznější předměty, které k Velikonocím patří (pomlázky, kraslice, beránek).

Seznámili jsme se s koledou „Hody, hody, zdravíčko“. Zahráli jsme si pohybovou hru „Zajíček své jamce“.

Závěrem týdne byla cesta za velikonočním zajíčkem, která se konala na školní zahradě. Děti plnily úkoly, které si pro ně připravil zajíček. Odměnou za jejich splnění byl poté sladký poklad, který si našly schovaný na zahrádce.

Dalším tématem tohoto měsíce byly zvířátka a jejich mláďátka, která se na jaře rodí. Děti dokáží podle obrazového materiálu a sluchové ukázky zvířata rozpoznat.

Vědí, jaký užitek máme z hospodářských zvířat, kde žijí a čím se živí.

Vytvořili jsme si veselá prasátka, kdy si děti procvičily jemnou motoriku při práci s papírem a barvou.

Zazpívali jsme si písničku „Pásla ovečky“ a postavili farmu se zvířátky z dřevěných kostek.

V následujícím týdnu jsme se dověděli něco o cizokrajných zvířatech a způsobu jejich života. Naučili jsme se novou báseň o papouškovi, kterého jsme následně ztvárnili z otisků prstů.

Celým týdnem nás doprovázela píseň o Nilském krokodýlu, který se nerad myl.

S dubnem jsme se rozloučili v čarodějném duchu. První den jsme se nejprve seznámili s významem a tradicí pálení čarodějnic.

Vedli jsme rozhovory o tom, jak vypadá čarodějnice a jaké má vlastnosti.

Společně jsme vytvořili pro čarodějnici lucernu, ale také kamarády netopýry z ruliček od toaletního papíru.

Nezapomněli jsme ani na správný čarodějnický lektvar s tajnými přísadami.

Toto téma jsme zakončili čarodějnou stezkou, které se účastnily děti společně se svými rodiči. Plnily nejrůznější úkoly a soutěže. Na konci stezky jsme si zatančili taneček a opekli vuřtíky.

Denisa, Petra, Iveta

2. Třída

Dubnové počasí moc jarní nebylo, přesto jsme se jarním ročním období zabývali ve všech jeho podobách. Dozvěděli jsme se mnoho nového o Velikonocích i o předvelikonočních dnech, jaké byly tradice a co se v jaký den zrovna dělalo, či co se dělat nemohlo. Mnoho z toho jsme si také vyzkoušeli. Na konci týdne si všechny děti zkusily namalovat kraslice starou metodou nanášení rozpuštěného vosku. Již víme, proč se holky mrskají a kluci polévají vodou. Snad děti i nadále budou tradice Velikonoc rády dodržovat.

Po Velikonocích jsme se inspirovali ptáčky, co k nám létají na krmítko a my jim pravidelně sypeme zrní. Vyrazili jsme proto do přírody jednotlivé základní druhy ptactva poznávat a rozlišovat dle jejich charakteristik a zvuků. Naslouchali jsme ptáčkům u rybníka i ptactvu ve městě. Naučili jsme se krásnou písničku o sýkořičce.

V dalším týdnu jsme si naplánovali výlet za poznáním a to na farmu Kozodoj. Tam jsme spolu s lektorkou farmu procházeli a poznávali jednotlivá zvířátka. Povídání ke každému z nich bylo velmi poutavé a zajímavé. Se zvířátky byly děti v úzkém kontaktu. Učily se, jak se ke zvířatům chováme, jak k nim přistupujeme a mohly si zvířátka za dodržení nastavených pravidel i pohladit. Celý týden jsme se poté věnovali domácím zvířatům a jejich mláďatům. Mnoho dětí nezná zvířecí mláďata a nedokáže je správně pojmenovat. Prostřednictvím her, básniček a písniček jsme se snažili o zapamatování daných pojmů a rozšiřování vědomostí. Na konci týdne nás pak v MŠ čekala milá návštěva v podobě malého housátka a malých králíčků, které jsme si mohli pochovat a pohladit. Máme přislíbenou návštěvu malých kuřátek, na kterou se již velmi těšíme.

Ke konci dubna se drží tradice pálení čarodějnic. Ve školce tomu není jinak. Celý týden jsme si hráli na čarodějnickou školku. Čarovali, vyráběli lektvary, vymýšleli čarodějnická jména, zpívali čarodějnické písničky, učili se létat na koštěti a těšili se na společný den „pálení čarodějnic“. Tentokrát jsme to pojali společně s rodiči, kdy si děti během cesty kouzelným lesem vyzkoušely různorodé čarodějnické dovednosti a na závěr společnými silami a naučeným zaříkadlem uvařily lektvar. Rodičům jsme předvedli čarodějnický taneček a spolu poté vyhnali zlo a upálili čarodějnici na hranici. Opékání „kuřích nožek“ (čti buřtíků) bylo už jen třešinkou na dortu. Na konci týdne jsme si ještě zařádili v čarodějnických maskách na čarodějnickém reji.

V dubnu jsme ukončili společné saunování, které přispělo dětem k utužení imunity. Deset celkových návštěv děti zvládaly velmi dobře. Po překonání prvního studu a obav z neznámého saunu navštěvovaly rády. Někteří odvážlivci vyměnili studenou sprchu za studený bazének. Děkujeme moc za tuto možnost.

Divadelní představení v produkci Krejčíka Honzy se nám velice líbilo, děti se zapojily do společného zpívání a aktivně spolupracovaly.

Děkujeme rodičům za hojnou účast na společné akci i za spolupráci a připravení dobrot pro děti na čarodějnický rej.

Jitka a Andrea

DUBNOVÉ STŘÍPKY Z 3. TŘÍDY

Druhý jarní měsíc duben nám zatím nepřinesl mnoho teplých dnů, počasí bylo vskutku aprílové a pěkně si s námi zahrávalo. To nám ale nezabránilo, abychom si ve třetí třídě užili mnoho pěkných zážitků.

Začátek měsíce se ještě nesl ve znamení nadcházejících jarních svátků – Velikonoc. S dětmi jsme zpívali písničky s jarní tematikou, naučili jsme se několik nových básniček, zasadili jsme travičku na velikonoční dekoraci, a vytvořili několik dalších velikonočních výrobků, které si děti odnesly a vyzdobily jimi své domovy. Na Velikonoce a volné dny jsme se všichni opravdu moc těšili, a podle toho, jaké zážitky děti vyprávěly, soudíme, že Velikonoce dopadly na jedničku.

Po Velikonocích jsme se věnovali domácím zvířátkům a jejich mláďátkům. Děti se učily poznávat a pojmenovávat jednotlivá zvířátka i členy celých zvířecích rodin včetně mláďátek. Pověděli jsme si také něco o tom, jaký máme z jednotlivých zvířat užitek a co nám dávají. Zpívali jsme také známé písničky, ve kterých zvířátka vystupují. Dětem se také velice líbila návštěva zvířátek v naší školce. Tímto děkujeme mamince Vítka Bodnára, že nás seznámila s malými králíčky a heboučkým housátkem. Radost v dětských očích byla neuvěřitelná. Téma zvířátek jsme uzavřeli výletem na statek Kozodoj, který již děti znají. Opět jsme zde pozdravili naše známé zvířecí kamarády.

V druhé polovině měsíce jsme se konečně dočkali několika jarních dnů. Pěkné počasí se nám hodilo k jarnímu tématu „Jaro v trávě“. S dětmi jsme si povídali o tom, co charakterizuje jarní období, jaké je počasí, jak se na jaře oblékáme. Hlavně jsme se ale věnovali jarním květinám a procesu klíčení semínek. Děti si samy zasadily fazole a nyní netrpělivě čekáme, zda nám z ní vyroste rostlinka. Naučili jsme se také novou jarní písničku „Voláme jaro“ a vytvořili jsme několik jarně laděných výtvarných prací.

Konec měsíce již tradičně patřil čarodějnickému týdnu. S dětmi jsme si povídali o tradičních čarodějnických rituálech filipojakubské noci, a také o tom, proč se staví na návsích májky. Děti si nakreslily svou vlastní čarodějnici a tu pak posadily na koště z větviček. Ve třídě jsme uvařili kouzelný bublající lektvar a naučili se několik čarodějnických zaklínadel. V pátek jsme pak ve třídě uspořádali čarodějnický rej. Děti v tento den přišly oblečení v tematických čarodějných maskách a užili si dopoledne plné soutěží, hudby a tance. Každý si tento den domů odnesl malou sladkou odměnu a diplom.

Vrcholem tohoto týdne byla Čarodějnická stezka, kterou jsme pro děti a jejich rodiče uspořádali na Boreckých rybnících. Děti si procházely stanovišti několika čarodějnic a plnily kouzelné úkoly, aby byly nakonec přijati do čarodějnického řádu. Na konci stezky jsme všichni společně uvařili lahodný bublající lektvar, zatančili čarodějný tanec a upálili velkou čarodějnici. Za odměnu si děti mohly upéct buřtíka a pobavit se na improvizovaném dětském hřišti.

Během dubna jsme také opět zavítali do základních škol, konkrétně do dílen a na keramiku na ZŠ Májová a do fyzikální a chemické laboratoře na ZŠ Masarykova. Takovéto návštěvy se dětem velice líbí a mají možnost seznámit se s prostředím škol, kam budou brzy docházet.

          Nyní se k nám již blíží měsíc květen - máj, a my se už těšíme na další zajímavé akce, které na nás čekají.

Káťa, Klárka a Lenka

4. Třída

Blížící se velikonoční svátky nám připravily spoustu práce a činností v prvním dubnovém týdnu. Barvili jsme vajíčka, lepili zajíčky, pracovali jsme s netradičním materiálem, ukázali si pletení pomlázky , zalévali velikonoční trávu, vyrobili jsme vel. přáníčka, opakovali  vel. koledy  „hody, hody“ , písničky o jaru, a tanečky s říkankou „Ťuk, ťuk, kdo to je“.  Do okolí MŠ jsme chodili pozorovat probouzející se přírodu, život v trávě, i u rybníka. Poznávali jsme různá zvířátka i rostliny a stromy. Objevovali jsme svět kolem nás všemi smysly. Těšili jsme se, až nám děti po Velikonocích budou vyprávět své zážitky z koledování.

K jaru patří mláďátka, a tak jsme si povídali o domácích zvířátkách. Děti je poznávaly podle obrázku, určovaly, kde bydlí, jaký vydávají zvuk a čím se živí.

Hrály :“Na zvířecí domečky“, „Na prasátka“, napodobovaly pohyb zvířat a zpívali jsme „Krávy, krávy, jak si vlastně povídáte“ a další písničky se zvířecí tématikou :“Pásla ovečky“, „Skákal pes“, „Ovčáci čtveráci“, „Mu, mu, mu“. Děti domalovaly zvířata do otisku své ruky, a společně vytvořily farmu a nalepily do ní zvířátka. Při práci jsme využili Albi tužku, ke které máme krásnou knížku „Zvířátka na statku“ a děti se tak seznamovaly zábavnou interaktivní elektronickou formou o životě zvířat.

Dětem se líbila vycházka k zahrádkám, a tak jsme si v dalším týdnu o zahrádce povídali. Zkoušeli různé zahradní práce, např. hrabání, okopávání, zametání, vožení listí na kolečku. Vyprávěli jsme si o důležitosti ovoce a zeleniny, jak se pěstují, kde co roste a jak se o zahrádku staráme. Rozlišovali jsme ovoce a zeleninu a ochutnávali je. Zkoušeli jsme novou techniku – sypání kávy do lepidla a děti si dovyrobily záhonek s mrkvičkou. Zpívali jsme písničku „V zahradě“, „Měla babka, čtyři jabka“, cvičili jsme na hudbu, s lanem, s kruhy, používali taktilní chodník, a zahráli jsme si pohybovou hru: „ Slunce“, „Brouček“.

Písnička: „Ježibaba s ježibabou“ nás provázela celým čarodějnickým týdnem. Děti se seznamovaly s tradicemi pálení čarodějnic, vařily lektvar, vyrobily si pavoučka z roličky od toaletního papíru a lepily na pavučinu. Muchláním krepového papíru procvičovaly jemnou motoriku a tím zdobily čarod. botu. Na čarodějnický rej jsme si udělali s dětmi diskoték a soutěže. Pro děti a rodiče jsme připravili čarodějnou stezku v Zámeckém parku, kde plnily úkoly, doplňovaly tajenku pomocí pohybových i vědomostních disciplín a na závěr se správnou tajenkou si šly pro odměnu. Opekly si buřty, pochutnaly si na domácím čarodějném občerstvení. Na závěr jsme společně spálili vyrobenou čarodějnici. Dětem i rodičům se akce líbila a my se budeme těšit na další společné setkání.

Lucka a Pavla

5. Třída

Naše první téma Sluníčkové pohlazení pro děti i zvířátka bylo spojené s přípravou Velikonoc, zasadili jsme osení, barvili vajíčka, povídali si o tradicích a těšili jsme se na pomlázku.

Téma Jaro ťuká na dveře jsme malovali a lepili jarní květinky, které jsme názorně pozorovali mezi zahrádkami.

V tématu Zvířátka na jaře jsme si povídali o našich domácích mazlíčcích, jak se o ně staráme, prohlubovali jsme znalosti o zvířátkách a jejich mláďátkách.

Krásné jarní počasí tento týden nás všechny naladilo, pozorovali jsme probouzející se přírodu, sněženky na zahradě i práci dospělých v okolí MŠ. Vytvořili jsme si krásný rozkvetlý papírový záhonek z bedniček, který se nám moc povedl. Tiskali jsme rozkvetlé stromy pomocí PET lahve a vyzdobili jsme si krásně celou třídu, šatnu

i chodbu jarními motivy. Zpívali jsme, recitovali, tančili a dramatizovali, vytvářeli jsme obrázky k aktuálnímu počasí (déšť-deštník), hráli jsme si na televizní předpověď počasí, sbírali jsme přírodniny.

Poslední téma v tomto měsíci jsme zaměřili na čarodějnickou školu, kreslili jsme, vařili jsme lektvar a vyrobili jsme si obrovskou čarodějnici ala Míru Paznehtovou.

Celý týden byl veselý, řádili jsme v maskách a ve čtvrtek 27. 4. jsme si s rodiči prošli čarodějnickou stezkou, kde jsme plnili úkoly, opékali buřty, mlsali dobroty a bylo to moc fajn.

Ilona, Iva, Kačka

6. Třída – „Berušky“ – Duben

Projekt : „Máme rádi zvířátka …...“       

  • povídání s dětmi o zvířátkách na venkově, jaká zvířátka tam můžeme potkat, jak se nazývají jejich mláďátka, vytleskávání názvů, počítání slabik, určování prvního písmene ve slově připomenutí svátků jara „Velikonoc“, rozhovor s dětmi, jak je prožily, kdo byl koledovat, kdo barvil vajíčka
  • jaro u rybníka – seznámení s hmyzem, s vodními živočichy, prohlížení encyklopedie
  • dramatizace pohádky :“ Jak zapomnělo koťátko mňoukat
  • nácvik básně s pohybem: „Naše kočka strakatá“, „Čáp“, „Konvalinka“
  • opakování názvů dnů v týdnu, názvů ročních období, názvu měsíce duben
  • zpívání s klavírním doprovodem, hra na Orffovy nástroje, rytmizace na tělo, nácvik nových písniček: „Kočky, kočky“, „Když jsem husy pásala“, „Šel zahradník s motykou“, „Hrálo si koťátko“, opakování známých lidových písní
  • PH: „Na motýlky“, „Na hlídače“, „Na sochy“, „ Do vody, z vody, zdravotní cviky s míčky, se stuhami
  • VV: výroba velikonočních přáníček – lepení, výroba kočiček – malba temperovou barvou, kresba pastelkou, výroba káčátek – lepení, skládání barevného papíru, výroba hadů – práce s modelínou, procvičení jemné motoriky, výroba čápů – malba temperovou barvou,
  • Akce: divadelní představení Krejčík Honza, Rej čarodějnic – diskotéka, Čarodějnická stezka s rodiči – odpoledne plné soutěží a úkolů, ochutnávka napečených dobrot, opékání buřtů
  • Venku: hrátky na školní zahradě, vycházky do okolí MŠ – pozorování proměn přírody

Martina, Míša, Míša

7. Třída - Smajlíci

Měsíc duben byl velmi důležitý pro všechny předškolní děti a jejich rodiče. Čekali je Zápisy na Základní školy. Doufáme, že všichni uspěli jak jste si přáli.

První týden v dubnu jsme se ještě tedy intenzivně zaměřili na přípravu dětí k zápisům. Hlavně formou her- hráli jsme si na opravdovou školu a opakovali jsme základní znalosti a dovednosti, které by měl předškolák umět a znát.

Také jsme si ještě popovídali o zvycích a tradicích Velikonoc, připomněli jsme si s dětmi několik koled a vyrobili jsme kraslice.

Po Velikonocích děti přišly z domova plný zážitků a dojmů, o kterých jsme si vyprávěli a výtvarně znázornili.

Další dva týdny nás provázelo krásné téma Zvířata a jejich mláďata. Děti se naučily velmi dlouhou píseň ,,Když jsem já sloužil…“. Ale názvy mláďat většině dětem dělalo veliký problém. Tak jsme se dlouho usilovně tématem zabývali. Na krásném výletě na Kozodoji už v tom děti měly více jasněji při názorných ukázkách. Už jsem od nikoho neslyšela, že ovečky mají malá selátka apod... Také v Ekocentru jsme byli za zvířátky a moc se nám tam líbilo.

Dále nás navštívil se svým spíše hudebním divadlem pan Krejčík, který rozhýbal a roztančil všechny přítomné, nejenom děti…

Velmi rychle se přiblížil konec měsíce a také Filipojakubská noc, neboli Pálení čarodějnic. Nejdříve jsme si užili kostýmy, rej masek a diskotéku dopoledne ve třídách a také potom odpoledne v parku, kde děti plnily úkoly na Čarodějné stezce a za odměnu se opékaly buřty v Ekocentru. Akce se líbila, povedla, byla vydařená. Moc děkuji Petře Žlutické, že nám umožnila využít prostor Ekocentra.

Krásnou, vyrobenou čarodějku jsme rituálně upálili a doufám, že jsme všichni ochráněni od všeho zlého, jak tradice praví.

Linda a Iva