Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lednové střípky 2024

7. 2. 2024

Leden 2024

Zimní měsíc Leden,

ve kterém jsme se konečně dočkali sněhové nadílky,

jsme si všichni naplno užili.

Děti jako každý měsíc společně tvořily,

chodily každý týden na bruslení,

podívaly se do Solné jeskyně,

navštívily Letohrádek,

šly se podívat do dílen v ZŠ Masarykova

a užily si Ledové království,

kdy v kostýmech absolvovaly dopoledne

plné soutěží a zimních radovánek.

A jak se vzdělávalo v jednotlivých třídách:

Lednové střípky z první třídy

Do nového roku jsme všichni nastoupili odpočinutí a připraveni na další nová dobrodružství, která nás čekají.

Vyprávěli jsme si o tom, jak jsme prožili vánoční svátky a Silvestraa každý se pochlubil, jaký dostal dáreček od Ježíška. Zkusili jsme si ztvárnit silvestrovský ohňostroj na papíře za pomoci WC roliček a temperových barev.

Společně jsme si ještě zopakovali pár vánočních koled, básní a uzavřeli tímto rok 2023.

V novém roce přišli tři králové, kteří nám napsali nad dveře známá písmena, zazpívali píseň „Tři králové“. Společně jsme si pověděli o tom, co příchod tří králů znamená.

V dalším lednovém týdnu jsme si zopakovali naše společná pravidla, kterými se řídíme a která se snažíme dodržovat.

Dalším tématem byla zima, kde se děti dozvěděly, jaké jsou její znaky a projevy. Jak je důležité se v zimě oblékat, jak vypadá zimní příroda

a co v zimě vidíme za oknem. Naučili jsme se píseň „Padá sníh“, „Sněží“

a také dvě básničky „Sněhuláček panáček“ a „Mrazík cení zoubky“.

Společnými silami jsme vytvořili zimní louku plnou vloček, kde jsme použili polystyrenové razítka vloček.

Naší nejoblíbenější činností na rozvoj jemné motoriky je tvoření z modelíny, které si děti velice oblíbily.

Při pobytu venku jsme se trochu více zaměřili na sebeobsluhu při oblékání, protože děti mají ještě v tomto ohledu značné rezervy.

Ve třetím lednovém a mrazivém týdnu jsme si vysvětlili co znamenají slova mráz, led, rampouch, ledovka, vločka, sníh. Spolupracovali jsme s obrázky a encyklopediemi, které nám nadělil Ježíšek. Ztvárnili jsme výtvarnou práci na téma „Mrazík“, děti malovaly slanou vodou na modrý karton zimní krajinu.

Co dovede mráz, jsme se naučili poznávat na vlastní kůži při pobytu venku, sníh studí, led klouže, voda promáčí rukavice. Počasí nám přálo, tak jsme ho využili k úklidu zahrady a odklízení sněhu pomocí dětských hrabel, či bobování.

Velkou radost nám udělal Ježíšek novým dárkem v podobě vybavení Piklerových trojúhelníků a překážek, díky nimž jsme viděli tolik rozzářených dětských tváří při zdolávání překážek a překonávání strachu.

Usínali jsme při četbě nové knížky „Hejkala“, která děti velice zaujala.

Koncem ledna jsme hojně využívali zimního počasí k sáňkování

a bobování, stavění sněhuláků a dovádění ve sněhu. Postavili jsme si sněhuláky z nejrůznějších materiálů, jako jsou víčka, modelína, kostky, polystyrenové kouličky. Zkrátka sněhuláci byli všude a k tomu jsme si říkali báseň, kterou už známe „Sněhuláček panáček“. Pocvičili jsme si správný úchop tužky při kresbě sněhuláka.

Na již známé písničce „Padá sníh“ jsme si vyzkoušeli hru na hudební nástroje a vytvořili jsme tak kapelu. To jste měli slyšet …

Leden utekl jako voda a my se těšíme, že v příštím měsíci a v hojném počtu opět shledáme se všemi marody, kterých bylo začátkem roku požehnaně.

Denisa, Petra, Iveta

2. Třída

Začátkem roku jsme se na sebe moc těšili. Také jsme propovídali celé dny, protože zážitků z vánočních prázdnin, prožitých Vánoc a oslav Nového roku. Jelikož nás čekal den, kdy obchází Tři králové, věnovali jsme se dále tomuto tématu. Děti se s nadšením seznámily s legendou Tří králů, zahrály si divadlo s průvodem, vyrobily koruny a naučily se tříkrálovou koledu. Byť to za okny moc nevypadalo, paní Zima nás obšťastnila svou návštěvou – vytvořili ve třídě zimní podmínky, hráli jsme si s umělým sněhem, pozorovali, co za krásy vytváří mráz na loužích i zamrzlých oknech. S mrazíkem jsme zkoušeli také různé pokusy. Zahráli jsme si na mráz malíře a malovali barvičkami venku v mrazu. Vznikly nám krásné barevné zmrzlé květy v obrázcích, které jsme vyvěsili venku před vchodem školky a udělali výstavu obrázků. Víme, že se do zimy musíme pořádně oblékat, přesto jsme si to s dětmi vše zopakovali a využili tak téma zimní oblečení k dalším aktivitám. Pak už nás čekal severní a jižní pól. Děti si zahrály na Eskymáky, postavily si ve třídě iglú, vyzkoušely si rybolov. Velmi je okouzlila polární záře a následně ji výtvarně ztvárnily. V každém tématu se děti naučily nové písničky i básničky. Velmi rády cvičí, takže každodenní ranní cvičení zahrnovalo různé hry a zdolávání překážek. V měsíci lednu jsme pro své zdraví také pokračovali v návštěvách solné jeskyně v Jáchymově, kde jsme si rádi hráli v solném prostředí. V Letohrádku Ostrov nám připravili tematické malování dle pana Lady a díky inspiraci vznikly krásné obrázky. Jeden den jsme si zpříjemnili pohádkou Pat a Mat v městském kině.

Jitka, Bára

3. Třída

Do nového roku jsme s dětmi vstoupili s úsměvem na tváři. V prvních dnech jsme zavzpomínali na prožité Vánoce a Silvestra. Děti se podělily o své zážitky, vyprávěly si, co krásného jim nadělil Ježíšek a jak si užily Silvestra. Druhá polovina týdne pak patřila tradici Tří králů. Děti se seznámily s legendou o třech králích, přečetli jsme si příběh jejich cesty do Betléma, zhlédli jsme krátkou pohádku o tom, jak se svátek Tří králů slavil v minulosti, a porovnali jsme dávné tradice s tradicemi současnými. Povídali jsme si o tom, že dnes je svátek spojen spíše s tříkrálovou sbírkou, kdy lidé převlečení za tři krále, vybírají peníze pro potřebné. Děti si tak připomenuly, jak je důležité myslet na ostatní lid a umět se s ostatními podělit. Seznámily se se jmény všech tří králů a poté se učily rozeznávat první písmenka těchto jmen (K+B+M). Téma Tří králů jsme ztvárnili také výtvarně.

Ve druhém lednovém týdnu jsme u nás ve třídě přivítali „Paní Zimu“, která nám přivezla pravé zimní počasí, tuhé mrazy a také trochu sněhu. S dětmi jsme si připomněli, jaké počasí panuje v zimě, jak se správně v zimě oblékáme, abychom nezmrzli, sledovali jsme také tuhnutí a tání ledu (změnu skupenství). V tomto týdnu jsme opět hodně tvořili, naučili se několik zimních básní a písniček. Dětem se velice líbila písnička „Mráz a sníh“, kterou se naučili nejen zazpívat, ale také spojit s pohybem. Poslední den tohoto týdne patřil návštěvě 5. ZŠ, kde pro nás bylo připraveno pečení v tamní kuchyňské dílně. Děti se seznámily s receptem na kakaové tyčinky a poté je samostatně upekly. Byly velmi dobré, všichni se olizovali.

Polovina ledna patřila zimní olympiádě a zimním sportům. S dětmi jsme si ukázali, jak vypadá olympijská vlajka, co reprezentují jednotlivé kruhy, seznámili se s českou vlajkou i vlajkami některých dalších států.  Poslechli jsme si českou hymnu, která se hraje našim vítězům. Všechny děti musíme velmi pochválit, protože při poslechu naší hymny pěkně stály a poslouchaly, tak jak je to správně. Děti zhlédly dokument o zimních sportech, naučily se je rozeznávat a některé z nich pojmenovat. Po celý týden děti soutěžily v různých disciplínách, sbíraly body, a v pátek jsme vyhlásili vítěze. První místo připadlo Vítkovi, druhé Pájovi a bronz putoval k Ráďovi. Gratulujeme!

V posledním lednovém týdnu jsme podnikli výpravu do polárních oblastí a seznámili jsme se se způsobem života Eskymáků neboli Inuitů. Povídali jsme si o tom, že existují oblasti věčného ledu a sněhu, o zvířátkách, která tam žijí, o iglú. Hodně jsme používali globus a dětský atlas a cestovali po mapě. Během týdne jsme opět vytvořili několik výtvarných prací a naučili se novou písničku s tanečkem „Dovádění s mrazíky“. V tomto týdnu jsme byli také v Domě kultury na filmové pohádce „Pat a Mat“. A hned další den pro nás byla připravena výtvarná dílnička „Sněhový akvarel Josefa Lady“. Obě akce byly pro děti vítaným zpestřením.

Jediné, co se nám nepodařilo uskutečnit, byl výlet na hory. Bohužel nám nikdy úplně nepřálo počasí. Sněhu jsme si užili po dva dny v Ostrově. Doufáme však, že se na hory vypravíme v únoru, který už klepe na dveře.

Káťa, Linda, Lenka

4. Třída

Máme tu zase nový rok. Sešli jsme se ve třídě s radostí a povídali si o zdraví, které jsme všem popřáli. 

     Vánoční období jsme zakončili cestou Tří králů. Celý týden jsme tančili se závoji a korunkami a naučili se první sloku písně. Nacvičili jsme si i krátkou básničku Tři králové jdou.

      Povídali jsme si o zimě a určovali její hlavní znaky. Umíme písně  Dva mrazíci, Zima je, Jede zima, Sněž, které jsme zpracovali pohybově i výtvarně. Procvičovali jsme pojmenování hlavních částí těla v básni To jsou ruce. Děti také pochopily, že se v zimě musíme správně oblékat a chránit si tím své zdraví. Hráli jsme si na koulovanou a poznávali zimní sporty. Dětem se velmi líbila hra Vločka, ve které si zdokonalovaly rychlost, obratnost a správné reakce na zvukový signál.

     Namalovali jsme krásné šaty Sněhové královně a hráli si s barvami při malování vloček. Tento měsíc jsme prodlužovaly pozornost dětí při hlavní činnosti a ty celkem bez problémů poslouchaly krátkou čtenou pohádku O medvídkovi.

      A pak nám třídy zapadaly sněhem a vločkami a vše se proměnilo v Ledové království. Hledali jsme nebohou Elsu a pomáhali plnit úkoly s její sestrou Annou. Zdolávali jsme různé překážky za pomoci paní učitelek, převlečených za Annu, Elsu, Svena, Olafa a královny. Akce se podařila a naše děti byly nadšené a spokojené.

Ilona, Sabina, Jarka

5. Třída

A máme tu Nový rok, všichni jsme se sešli odpočinutí a v plné síle. S dětmi jsme si povídali o uplynulých Vánocích, jak prožili vánoční svátky a oslavili Silvestr.

V prvním týdnu jsme se pustili do příprav na Tři krále. Zjistili jsme, kdo je Kašpar, Melichar a Baltazar, povídali si o jejich historii a tradicích. Také jsme dětem vysvětlili, co je tříkrálová sbírka. Společně jsme si zazpívali píseň „My tři králové, jdeme k vám“, výtvarně zpracovali Tři krále a naučili se nové pohybové hry na „Mrazíka“ a „Vločky“.

Další týden už jsme opustili témata vánočních svátků a mohli se jsme se pustit do zimních připrav. Vysvětlili jsme si hlavní znaky zimy a vše co k ní patří. Děti se seznámily s novou písní „Huboval vrabčák“, zpívaly jiné známé písně, společně vyráběly led a pozorovaly, jak taje. A protože počasí bylo mrazivé, vyrazili jsme se podívat mezi Borecké rybníky, zda zamrzla voda i tam. Nakonec jsme si přečetli pohádku „Chaloupka pod sněhem“, kterou jsme si zkusili zdramatizovat.

K zimě samozřejmě patří i zimní sporty, které nás provázely další dva týdny. Děti si vyzkoušely opravdové lyže i s přeskáčeme a zkusily v nich své pohybové dovednosti. Seznámili jsme se se všemi zimními sporty, co k nim potřebujeme, jak se v zimě oblékáme. Počasí nám přálo, konečně pořádně nasněžilo, a my jsme si mohli vše vyzkoušet při bobování a koulování venku. Naše poznatky z bobování venku a „lyžování“ ve třídě jsme využili ke společnému tvoření velkého svahu, výroby lyžařů a sáňkařů. To nás také inspirovalo k vytvoření kluziště s bruslaři. Děti se také naučily novou básničku „Zimní sporty“. V předposledním týdnu jsme ještě stihli navštívit kino v Domě kultury, kde jsme shlédli pohádku „Pat a Mat ve filmu – zimní radovánky“.

Poslední lednový týden jsme měli pohádkový. Povídali jsme si o pohádkách se zimním tématem, například o Sněhové královně, O dvanácti měsíčkách a v neposlední řadě také o Ledovém království. To nás právě provázelo celý jeden den, kdy jsme prošli celou školku, společně jsme soutěžili, řešili úkoly, tančili a předváděli se ve svých kostýmech. Celý den si děti moc užily a už se těšíme co nám přichystá další měsíc.

Iva, Andrea, Míša

6. Třída – „Berušky“ – Leden

Projekt : „Zima kam se podívám“

  • ohlédnutí se za nejkrásnějšími svátky v roce, rozhovor s dětmi o tom, jak prožily vánoční svátky, co jim nadělil Ježíšek o Vánocích, jak se na ně s dětmi připravujeme, proč zdobíme stromeček, kdo nám nosí dárečky, jaké pečeme cukroví, co je to Štědrý večer, jaké jídlo obvykle v tento večer jíme
  • Zvířátka v zimě – určování názvů zvířátek, vytleskávání jejich názvů, určování počtu slabik, povídání o tom, kde žijí, co je to krmelec, čím můžeme zvířátka v zimě v lese přikrmovat
  • Ptáčci v zimě – pojmenovávání základních druhů ptactva žijícího u nás, vytleskávání jejich názvů, rozhovor s dětmi o tom, co je to  krmítko, co vše do něj můžeme ptáčkům nasypat
  • Tři Králové – vysvětlení dětem, kdo to byli, za kým šli a proč, jaká měli jména
  • nácvik básně s pohybem: „Sněhulák“, „Letí vločka z nebe“, „Vrabčáci“, „Sněhuláček panáček“
  • opakování názvů dnů v týdnu, názvů měsíců, názvů ročního období
  • zpívání s klavírním doprovodem, hra na Orffovy nástroje, rytmizace na tělo, nácvik nové písně: „Huboval vrabčák na zimu“ , „Vrabec a Sýkorka“ - taneček, opakování písní: „Dva mrazíci“, „Sněží“
  • PH: „Na mrazíka“, „Na sochy“, „Na sněhové vločky“, „Na hlídače“, proběhnutí za doprovodu klavíru – reakce na signál, zdravotní cviky motivované zvířátky, zdravotní cviky s míčky (sněhové koule), hod na cíl
  • VV: sněhuláci – malba temperovou barvou, dolepení detailů, lední medvědi – tupování temperovou barvou, lepení, kosi – práce s barevným papírem – lepení, sněhové vločky – práce s barevným papírem, lepení, výroba čelenek – lepení, procvičování jemné motoriky – práce s kinetickým pískem
  • akce: návštěva kina v DK – Mat a Pat – zimní radovánky, Ledové království – dopoledne plné soutěží na dané téma, ledová hostina –  ochutnávka nejrůznějších dobrůtek, diskotéka, přehlídka kostýmů
  • Venku: hrátky na školní zahradě, pozorování proměn přírody, hry ve sněhu – koulování, stavění sněhuláků, vycházky do okolí MŠ – nácvik chůze ve dvojicích

Martina, Míša, Kamila

7. Třída

Přivítali jsme se v novém roce, vyprávěli jsme si své zážitky z Vánoc a vánočních svátků. Děti si do školky přinesly nejoblíbenější dáreček, co dostali pod stromeček a ukázaly ho svým kamarádům. Přiblížili si tradici Tří králů, vyrobili jsme si královské koruny, zazpívali si písničku „My Tři králové“ a poslechli si o nich příběh.

Napadlo spoustu krásného, čerstvého sněhu a tak jsme si ho patřičně užívali – sáňkovali, bobovali, stavěli sněhuláka a koulovali se. Dělali pokusy se sněhem, ledem a vodou. Pozorovali jsme změny v přírodě, sypali ptáčkům do krmítka zrníčka. Hráli jsme pohybové hry „Na mráz“, „Mrazíka“. Malovali sněhuláka na velký formát papíru, porovnávali velké a malé, počítali 1-10, opakovali geometrické tvary, seznámili se s novou básničkou „Sněhuláček“ , „Půjdem ven“. Procvičovali správnou výslovnost, vytleskávali slabiky, určovali písmenko na začátku slova. Uvolňovali zápěstí při různých grafomotorických cvičení.

Zimní hry a sporty bylo další téma týdne. Děti se seznámily s různými druhy zimních sportů, známých sportovců, shlédli videa z olympiád. Napodobovaly pohyb, cvičily na hudbu a hrály různé pohybové hry „Na lyžaře“, „Hokejista“. Seznámení s možným nebezpečím při sportu, předcházení úrazů, správná výbava při sportování. Děti si vyrobily krasobruslaře na ledě, stříhaly, lepily, malovaly, a uvolňovaly zápěstí při výrobě dráhy pro krasobruslaře.  Zpívali jsme písničky, naučili se básničky „Lyžař“ a určovali hlásku na začátku slova. Stříhali koule na sněhuláka, děti opisovaly do koulí symboly (písmena) – kontrolovali jsme správný úchop tužky. Navštívili jsme základní školu Masarykova – děti si vyzkoušely v učebně chemie a fyziky různé pokusy s barvou a vodou. A také jsme shlédli v DK pohádku „Pat a Mat ve velkofilmu“.

V poznávání zimního období a zimních měsíců jsme pokračovali- pozorovali jsme zimní přírodu, malovali zimní krajinu, seznamovali se s vhodností zimního oblékání, nebezpečí nachlazení a ochrana vlastního zdraví. Stříhali jsme vločky z papíru, upevňovali poznávání pravé a levé ruky. Seznámili jsme se s písničkou „Vrána a zajíc“, „Sněhové vločky“. Děti tvořily autoportrét na velký formát papíru, vytvářely zimní čepici, natíraly jí inkoustem a zmizíkem zdobily různými geometrickými tvary. Děti hrály různé pohybové hry, stříhaly, lepily, cvičily s lanem, s kruhem, rozvíjely přirozený pohyb.

V posledním týdnu jsme se s dětmi ocitli „V zemi ledu a mrazu“. Děti poznávaly zvířata žijící v mrazivém počasí. Shlédli krátký dokument o jejich životě. Vyrobily si papírové Iglú, ledního medvěda, zkoušeli jsme nové výtvarné techniky. Děti skládaly obrázky od nejmenší po největší, počítaly a dopisovaly správný počet, hledaly půlky obrázků, určovaly počet slabik, písmeno na začátku slova, a hledaly v prostoru, co se změnilo. Při ranních hrách si děti z velkých kostek stavěly Iglú. Cvičili jsme na hudbu, zkoušeli jsme hod míčem na cíl, chytání, posílání. Celé ledové počasí jsme zakončili Ledovým královstvím – děti přišly v převlecích, soutěžily, plnily úkoly, tančily a celý den si společně užívaly. Těšíme se společně na další měsíc.

Lucka, Pavlína, Káťa