Jdi na obsah Jdi na menu
 


Únorové dění ve třídách 2024

14. 3. 2024

Únor 2024

V únoru bylo počasí jako na houpačce,

všechen sníh roztál a počasí připomínalo spíše jaro……

Děti společně tvořily, chodily každý týden na bruslení,

navštěvovaly saunu, navštívily Solnou jeskyni,

podívaly se do knihovny v Jáchymově,

Děti si mohly vyzkoušet pod vedením lektorky:

„Smyslohraní“- kde pomocí přírodních materiálů procvičily zrak,

sluch a hmat, což je velmi bavilo.

Dále nás navštívili zaměstnanci z chovné stanice v Chodově,

předvedli nám ježečky

a nakonec jsme si všichni společně užili Masopust – Karneval,

dopoledne plné soutěží, karnevalového veselí,

přičemž děti ochutnaly nejrůznější dobrůtky, co nám maminky připravily.

A jak se vzdělávalo v jednotlivých třídách:

ÚNOROVÉ STŘÍPKY Z PRVNÍ TŘÍDY

V nejkratším měsíci únor jsme Masopustem oslavili blížící se příchod jara. V rámci oslav proběhly na staré budově ( třídy 1.-3.) tematické soutěže, kde děti jednotlivě plnily zadané úkoly a ochutnaly přichystané masopustní občerstvení.

Masopustní veselí jsme zakončili přehlídkou a tancem v maskách. Děti přišly v tradičních maskách, jako je, žabka, vodník, klaun, oslík aj.).

V rámci Masopustu jsme si vytvořili koláče, koblížky, namalovali jsme vodovými barvami klauny, kteří zdobili naši třídu. Seznámili jsme se s novou básní „Klauni“ a „Pekař peče housky“ a novou písní „Já mám ráda koláče“.

Druhý únorový týden byly děti, které si neužívaly jarní prázdniny spojené do třetí třídy a společně se věnovaly tématu svátku zamilovaných. Společně zpívaly, recitovaly, tancovaly a vyráběly.

Po návratu z jarních prázdnin se děti seznamovaly s životem na pólech. Nyní mají lehké povědomí o existenci některých živočichů a obyvatel žijících na těchto místech. Znají jejich vzhled, umí je rozpoznat podle charakteristických znaků. Seznámily se s termíny iglú, ledovec, kra, led, rampouch aj.

Malovali jsme iglú vodovými barvami, vyplňovali plochu, modelovali jsme rampouchy a stavěli z kostek cukru napodobeninu domečku iglú. Děti se naučily novou báseň „Eskymácká abeceda“.

V závěru týdne jsme si společně s dětmi zahráli na ledové království, kdy mohly přijít v maskách. Seznámili jsme se s příběhem pohádky a jejími postavami. Při rozboru textu jsme si poslechli nejznámější hity této dětmi oblíbené pohádky.

Poslední týden tohoto měsíce jsme se zaměřili na téma povolání. Děti se seznámily s nejběžnějšími profesemi a znají, co ke každému povolání náleží. (Pekař, zedník, záchranné složky).

Děti měly za úkol, co jejich rodiče dělají za profesi. Většina z nich hodně pracuje.

Společnými silami jsme vytvořili cukrárnu, kdy jsme vyráběli z houbiček na nádobí lahodné dortíky, které nyní zdobí naše prostory MŠ. Seznámili jsme se také s novou písní „Pekla vdolky“.

Další den jsme se věnovali tématu povolání zedník a společně jsme vytvořili projekt „Společný dům“, kdy jsme tupovali barvu, zopakovali již známou píseň „Stavíme dům“, nebo domy postavili z dřevěných kostek.

Další dny jsme věnovali čas záchranným složkám, kdy jsme si vysvětlili jejich funkce a význam. Ukazovali jsme si náčiní, pouštěli zvuky jednotlivých záchranných vozidel, zpívali píseň „Auto už je tu“, „Semafor, semafor“, nebo hráli pohybovou hru barevná auta.

Největší radost v tomto měsíci nám udělala návštěva ježků, které jsme si mohli pochovat, sáhnou a za odměnu jim připravili malou dobrůtku na cestu domů.

Všem našim malým marodům přejeme brzké uzdravení, protože bacily se jich drží zuby nehty.

Denisa, Petra, Iveta

2. Třída

Měsíc únor jsme zahájili s dětmi masopustním veselím. Celý týden se děti dozvídaly vše o masopustní tradici, napekly si masopustní koblihy, připravily masopustní pohoštění – jitrnice a koláče z modelíny. Děti se seznámily s hudebními nástroji a zahrály si na muzikanty. Masopustní maškarní jsme si náležitě užili, děti přišly toho dne v maskách, plnily připravené úkoly.

Další úkoly nás také čekaly v následujícím týdnu, ale zaměřené sportovně. V mateřské školce jsme s dětmi zahájili zimní olympiádu tak, jak se patří. Děti se naučily slib sportovců, pátraly po tom, co znamená sportovat dle pravidel fair-play a společně jsme „zapálili“ olympijský oheň. Poté jsme mohli začít sportovat. Děti hrály hokejové zápasy, zkoušely krasobruslit

a skákat piruety jako krasobruslaři, zalyžovaly si a zaskákaly z výšek jako skokani na lyžích, po sportování se zregenerovaly v sauně a na konci týdne zaslouženě obdržely odměny, diplomy a společně jsme zhasli olympijský oheň. Děti si rovněž vyzkoušely vytvořit lyžaře z drátků a naučily se krátkou básničku o sportovcích. Na stupních vítězů pak zazněla i hymna ČR a zavlály české vlajky.

Jelikož stále trvá období zimy, přestože za okny to vypadá jako jaro, snažili jsme se s dětmi poznávat, co dělají zvířátka v zimě a jak jim můžeme pomáhat. Děti se naučily, jaké stopy zanechávají zvířátka
ve sněhu. V polovině týdne nás navštívili ježci ze záchranné stanice se svou paní ošetřovatelkou. Ta nám přiblížila vše, ze života ježků. Děti měly možnost ježka pozorovat blíže, pohladit si ho a zjistit, zda bodlinky opravdu píchají. Mnoho si z návštěvy ježků zapamatovaly.  Pomalu už se těšíme na jaro, abychom mohli pozorovat probouzející se přírodu.

Jitka, Bára

3. Třída

Hned na první týden letošního února připadlo téma Masopust, během kterého jsme se věnovali masopustnímu veselí a také poznávání tradic, které se pojí k tomuto svátku. K pochopení významu Masopustu děti zhlédly zábavný pořad připravený ČT edu „Proč existuje masopust?“ a také pohádku „Jak to bylo o Masopustu“ z cyklu Chaloupka na vršku. Na tomto příběhu jsme si ukázali, jak se Masopust slavil v dřívějších dobácha mohli dávné zvyky porovnat s těmi dnešními. Děti si zahrály na muzikanty v masopustním průvodu a pomocí hry na nástroje i rytmizace na tělo doprovázeli písničku „Kalamajka mik, mik, mik“. Hudební nástroje se děti také učily poznávat podle vzhledu a také podle jejich charakteristického zvuku. A protože k masopustnímu týdnu patří zejména masopustní veselice, celý jeden den jsme věnovali karnevalovému veselí. S dětmi jsme společně vyzdobili třídu a z donesených dobrůtek připravili stoly plné pohoštění. Karnevalový rej mohl vypuknout. Během dopoledne děti chodily po třídách a společně plnily karnevalové úkoly. Později dopoledne si užily diskotéku na třídě. Většina dětí přišla v tradičních masopustních maskách, za což rodičům moc děkujeme. Každý si na památku odnesl diplom za svoji masku a malou dobrůtku k tomu. Nejkrásnější maskou byl zvolen strašák, který oblékla Alenka Gubová.

Masopustní téma jsme letos protáhli a vyplnili jím ještě týden, na který připadly jarní prázdniny. Do mateřské školy chodilo tento týden méně dětí, a tak byly spojeny všechny třídy v jednu. Děti si tak mohly užít společných her s mladšími kamarády. Po celý týden jsme hlavně hodně vyráběli. Připravili jsme masopustní koláčky a jitrnice, masopustní klauny a také barevné noty pro muzikanty. Na tento týden také připadl Den sv. Valentýna, a tak jsme si s dětmi udělali srdíčkový den. Povídali jsme si tom, že je to den, kdy se slaví láska a náklonost mezi lidmi a že je důležité, aby mezi sebou lidé měli hezké vztahy a zároveň se respektovali. K tradicím patří obdarovávání těch, které máme rádi, a tak děti vytvořily srdíčkové přáníčko pro své blízké.

         V poprázdninovém týdnu jsme se společně vydali poznávat různé profese a řemesla. Povídali jsme se o tom, proč lidé pracují, co dělají maminka s tatínkem nebo čím by děti chtěly být, až budou velké. Hráli jsme si na lékaře, na učitele, na pekaře a kuchaře, na stavitele, na policisty a hasiče, zejména dívky pak také na kadeřnice nebo maminky, které pečují o své děťátko. Děti se prostřednictvím různých činností seznámily s charakteristickými znaky jednotlivých povolání. Velký úspěch měla zejména pantomima, pomocí které děti předváděly některá povolání. Během týdne děti výtvarně ztvárnily několik témat. Jako zedníci postavili dům, vytvořily dokonalou manikúru nebo ztvárnili kominíka na střeše. Děti se naučily novou písničku „Muzikantská rodina“, která pro ně byla velmi zábavná. Velký úspěch měla také hra na cukráře, při které si děti „umotaly“ opravdovou cukrovou vatu.

         Vzhledem k tomu, že se pomalu přibližují zápisy do MŠ, začali jsme s dětmi v posledním únorovém týdnu opakovat vše, co budou k zápisu potřebovat. Rozlišovali jsme roční období, měsíce v roce, dny v týdnu, povídali si o tom, co děláme celý den od rána až do večera. Děti si vyrobili hodiny z dostupného materiálu, stvořili na papíře den a noc a naučili se novou píseň „Dělání, dělání“. S přípravou k zápisu budeme pokračovat i v dalších týdnech.

         Během února byly pro děti připraveny i akce mimo MŠ. Děti pokračovaly v bruslení na zimním stadionu, navštívili jsme jáchymovskou knihovnu, kde byla pro děti připravena přednáška na téma „Etiketa“, svou návštěvou nás potěšili živí ježečci z chovné stanice v Chodově. Nejvíce se ale dětem líbila návštěva solné jeskyně, a tak jsme pro ně zajistili ještě několik dalších návštěv. Snad budou mít tyto návštěvy dobrý vliv na naše zdraví!

Další akce na děti čekají opět v měsíci březnu. Postupně navštívíme ostrovské základní školy, aby se naši předškoláčci seznámili s prostředím, kde se bude konat zápis do školy a kam budou od září chodit. Všichni se už těšíme!  

Káťa, Linda, Lenka

4. Třída

Měsíc Únor jsme začali Masopustním veselím, kde jsme se seznámili s tradicí Masopustu . Ve třídě jsme si zahráli na kapelu a průvod masek. Vyrobili jsme si koláče a jitrnice z papíru. Také jsme si užili “Masopustní rej “ plný tance, představení masek, zábavy a dobrot.

Krásně jsme se naučili základní barvičky při hře, kde jsme třídili barevné míčky. K upevnění barev používáme barevného hada,který s námi chodí ven na procházky a poznáváme okolí naší školky.

Dbáme na své zdraví a tak jsme si v rámci téma : “Když dorazí nemoc zlá, zavoláme doktora “ zopakovali a upevnili části těla, ovoce a zeleninu, sebeobsluhu, správné oblékání. Zahráli jsme si na povolání “Doktor “ a “Zubař “ . Naučili jsme se společný tanec na píseň “Rýma”.

 Všichni už netrpělivě vyhlížíme jarní počasí, slyšíme ptačí zpěv a poznáváme ptáčky na obrázcích, učíme se jak se jmenují. Naučili jsme se píseň o vrabcovi a taneček. Také jsme si ptáčky při výtvarné činnosti vytvořili.

Ilona, Sabina, Jarka

5. Třída

A je tu další zimní měsíc, únor bílý, pole sílí. I když nám sníh a mráz moc nepřál, s dětmi jsme si na koulování a na mrazíka hráli alespoň ve třídě.

V začátku měsíce jsme oslavili masopust. Děti přišly v krásných masopustních maskách. Naučili jsme se veselé tance s kloboukem a vařečkou a nechyběly na stole ani masopustní koblížky, které upekla maminka Vojtíka, za což moc děkujeme. Hráli jsme hry, které dříve hráli venku naše babičky, zlatou bránu, slepou bábu a seznámili jsme se s novým tancem Kalamajka, mik, mik, mik. Prstovými a vodovými barvami jsme namalovali velkého klauna a masopustní koláče a jitrnice. V letohrádku v parku jsme se dozvěděli pár zajímavostí o malíři Josefu Ladovi a vodovými barvami jsme vymalovali kopii jeho obrazu zimní krajiny a protože jsme již šikovné děti, stihli jsme si vyrobit i zimní přání se sněhulákem.

Druhý únorový týden proběhly zimní prázdniny a děti, kterým rodiče nemohli dopřát být s nimi na prázdninách, byly spojeny s ostatními třídami.

V dalším týdnu jsme si hráli na dopravu a cestování. Víme už, jak se jmenují všechny dopravní prostředky, které u nás jezdí. Pohybové hry na auta, letadla, vlak a metro nás provázely celým týdnem. Vyrobili jsme si auto a semafor z barevného papíru, nakreslili lidskou postavu, dolepili přechod pro chodce a vznikl nám hezký obrázek s dopravní tématikou, jak to chodí na vozovce a v dopravním provozu. Dopravní značky a  semafor jsme si prohlédli procházkou do města. Říkanku tú, tú, tú se velmi rychle naučily všechny děti a s doprovodem houslí a kytary jsme si zopakovali zimní písně Huboval vrabčák a Meluzínu.

Závěr února patřil procvičování vědomostí a znalostí, co už umímea co děláme celý den. Nakreslili jsme, čím budu, až vyrostu, zahráli pantomimu, jaké mám povolání, zahráli jsme si na hudební nástroje a zazpívali si známé písně s klavírem. Krásné dopoledne jsme si užili u smyslohraní. Pro děti bylo připraveno 9 stanovišť, u kterých si mohly hrát. 2 stanoviště byla s vodou, vyzkoušeli jsme si různé druhy plastelíny, kinetického písku, třídění barevné rýže a cizrny, dřevěné vkládačky a vytváření obrázků z kuchyňských surovin. Dětem se moc líbilo a těšíme se na další setkání u smyslohraní.

Iva, Andrea, Míša

6. Třída – „Berušky“ – Únor

Projekt : „Objevujeme svět kolem nás“

  • povídání s dětmi o Masopustu (Karneval), jak probíhá, jaké masky (kostýmy) známe, jak probíhají karnevalové radovánky, pojmenovávání různých druhů kostýmů, přiřazování předmětů (doplňků) ke kostýmům
  • určování obrázků: Co do zimy nepatří? Vysvětlení, z jakého důvodu a do jakého jiného ročního obrázky patří, opakování ročního období, měsíců, dnů v týdnu
  • seznámení s dopravními prostředky – čím cestujeme ? Určování dle obrázků, jaké máme druhy, seznámení se základními dopravními značkami, co je to semafor? Vysvětlení dětem jak se chováme, když přecházíme silnici, pravidla bezpečnosti, na jakou barvu na semaforu musíme stát, na kterou přecházíme silnici, pravidlo LPL
  • výzdoba třídy na Masopust - Karneval
  • nácvik básně s pohybem: „Letí,letí letadlo“, „Semafor“,“Pekař peče housky“
  • zpívání s klavírním doprovodem, hra na Orffovy nástroje,  rytmizace na tělo, nácvik nových písniček: „To je zlaté posvícení“, „Letí, letí letadlo“, „Auto“, „ Na jaře“, opakování známých lidových písní, rytmizace na tělo
  • PH: „Šašek řekl“, „Na hlídače“, „Na barevná auta“, „Na včeličky“, zdravotní cviky motivované zvířátky, relaxace
  • VV: výroba balónků – lepení barevného papíru, dopravní prostředky – otisk prstovými barvami, lepení  barevného papíru, výroba kytiček z ruliček od toaletního papíru – lepení barevného papíru
  • akce: Masopust – karneval: dopoledne plné soutěží, masopustní hostina, přehlídka kostýmů, diskotéka, Smyslohraní – děti si mohly za vedení lektorky na nejrůznějších stanovištích pohrát s přírodními materiály jako je barevná rýže, cizrna, gelové kuličky, kinetický písek, modelína, voda a jiné materiály, procvičily si tak těmito činnostmi zrak, hmat a sluch
  • venku: hrátky na školní zahradě, vycházky do okolí MŠ – pozorování proměn přírody – sněženky, krokusy

Martina, Míša, Kamila

7. Třída

 

Sníh nikde a tak jsme v prvním únorovém týdnu s dětmi pokračovali ve výpravě na severní pol. Hráli jsme tématické pexeso, stavěli iglú z kostek, malovali, opakovali si znalosti o životě na severním pólu, o zvířatech, které tam žijí. K poznávání severního pólu jsme použili i demonstrační karty, které jsou dětmi velmi oblíbené – děti spojovaly stíny, třídili obrázky podle velikosti od nejmenšího po největší, rozlišovaly barvy, určovaly co kam patří,  počítali zvířátka v číselné řadě 0-10, poznávaly písmena, vytleskávaly slabiky a určovaly počet slabik, procvičovaly grafomotoriku. Malovali jsme vodovými barvami, - geometrické tvary – iglú.  Hráli jsme pohybové hry, cvičili s hudbou, s lanem, židličkami.

Další týden nás čekalo seznámení s tradicí Masopustu – rej masek, soutěžení, plnění úkolů, přehlídka masek. Děti pracovaly s modelínou – vytvářely masopustní hostinu – koláčky, jitrnice. Děti si vytvořily šaška dle vlastní fantazie, shlédly pohádky „Chaloupka na vršku – Masopust“ – povídali jsme si o příběhu, co se dětem nejvíc líbilo. Navštívili jsme knihovnu v Jáchymově, kde pro nás měla paní knihovnice připravenou krásnou přednášku na téma „Stolování – etiketa“. Moc hezkým a poutavým příběhem dětem ukázala, jak se chovat u stolu i ve svátečních chvílích. Složili jsme si holubičku z ubrousku, vyzkoušely si kam správně patří příbory a skleničky. Prošly si prostředí jáchymovské knihovny, prohlížely si knížky a na závěr shlédly pohádku.

Jarní prázdniny si většina dětí užívala doma s rodiči.

Co dělají ptáčci v zimě nás zajímalo v následujícím týdnu po prázdninách. Děti poznávaly některé ptáky, kteří u nás přezimují. Pracovaly samostatně i ve skupině, vytvořily krásný strom, plný zpívajících kosů, podle písničky, kterou jsme se naučili  „Kosí písnička“. Pracovali s demonstračními kartami, porovnávání, slabikování, obrázkové sudoku, počítání, první písmenko ve slově. Na vycházce k rybníkům i do města poslouchaly zpěv ptáků, hledaly je ve větvích, snažily se poznat, který ptáček to je, jak se jmenuje. Poznávaly důležitost ochrany přirody, pomoct ptáčkům v zimě

a přikrmování.

V posledním týdnu jsme se zaměřili na profese. Povídali jsme si s dětmi čím by chtěly být, až vyrostou, kde pracuje maminka s tatínkem, poznávaly profese podle obrázků, podle hádanek. Třídily obrázky co k čemu patří, počítaly, skládaly páskové puzzle. Seznámily se s důležitostí prací – hasiči, policie, záchranář, seznámit se s telefonním číslem. Poznávat čísla 1-5, přepisovat. Procvičovali jsme pravou*levou stranu, logické myšlení, hledat co je v řadě jinak atd. Děti si vyslechly pohádku „Prodavačka Kačka“ – práce s textem. Zpívali jsme známé i nové písničky, naučili se básničku „Farmář“, a hráli jsme námětové hry – „na lékaře“, „na zahradníka“, „na policajty“. Hráli jsme pohybové hry, cvičili na hudbu, s míčky, s obručemi. Procvičovali jsme jemnou motoriku – trhali papírky na malé kousky, lepili – semafor. Kreslily tužkou a pastelkami čím chceme být. Při vycházkách po městě jsme s dětmi pozorovali různé profese, poznávali další důležitosti prací – popeláři (třídění odpadků) atd.

Rádi poznáváme nové věci, zkoumáme různé materiály, tvary, povrchy, velikosti a tak jsme si ve školce hráli se smysly – „smyslohraní“ – cedili jsme z vody kuličky přes sítko, hráli si s barevným pískem, modelínou, dělali jsme pokusy s vodou, pískem, rýží, krmili ptáčky pinzetou, hráli s dinosaury a spoustu dalšího. Moc se nám to líbilo, určitě si to ještě někdy rádi zopakujeme.

Lucka, Pavlína, Káťa